Strategi* i historien – fra Sun Tzu og Henry Ford
Noget af det første litteratur om strategi, som vi har kendskab til, er skrevet af den kinesiske krigsgeneral, krigsteoretiker og filosof, Sun Tzu for ca. 2.500 år siden.
Bogen er oversat til div. europæiske sprog for ca. 200 år siden hvor det menes at bl.a. Napoleon og Mao Zedong har ladet sig inspirerer af bogen. Sidenhen er der gennem tiden skrevet store mængder af litteratur, med mange forskellige vinkler til strategi fra militær, forretning, politik og familielivet m.fl.
Én af de første forretnings strategier, som der undervises i på mange læreanstalter, er hvordan Henry Ford, på 2 centrale områder, formåede at øge sin markedsandel fra 9% i 1908 til hele 61% i 1921.
Sun Tzu, (544-496 f. Kr.) Bogen, ”Krigskunsten” har haft stor indflydelse på krigsteori og militær strategi og planlægning og har tjent som inspiration til mange præsidenter, statsministre og virksomhedsledere verden over.
I bogens 13 kapitler beskriver Sun Tzu, hvordan et slag kan vindes uanset om det er i krigskamp eller politik. Grundlæggende fremgår det, at Sun Tzu har været meget opmærksom på, at man vinder sine slag afhængigt af, hvor godt man kender sine egne enheder/tropper, hvor godt forberedt man er og hvor godt mand kender sine fjender da det gælder om at være så strategisk som muligt.
Sun Tzu definerer og beskrive 5 strategiske nøgle punkter og funktionelle områder:
- Tao – eller organisationens doktrin
- Naturen
- Situationen
- Lederskab
- Krigskunsten (the art)
- Tao, repræsenterer den måde hvordan organisationen internt arbejder på. Det er kultur, værdier og de overbevisninger der findes i organisationen og er den lim og gel som får mennesker og grupper til at arbejde effektiv sammen.
- Natur, er organisationens omgivelser og de elementer som påvirker organisationen udefra. Natur repræsenterer organisationens begrænsninger inklusiv modstandernes.
- Situation, er den nuværende situation i organisationen, eller de nuværende styrker og svagheder der findes og specielt i forhold til omgivelserne. I strategiske termer skal organisationen være veletableret for, at kunne udvikle sig fremad og tilpasse sig i konstant skiftende situationer.
- Lederskab, er den rolle der er vital og central for, at sikre fremdrift mod de mål der er sat og mødes. Lederskab skal virker gennem motivation af individet og kommunikationen til og i teamet.
- Krigskunsten (the art), er nøglepunktet i lederskabet. Det at have evnen til at ændre strategien når omgivelserne dikterer det. Det betyder, at lederskabet ikke må påvirkes af følelser til målet eller udkommet af strategien. Beslutninger skal baseres på total evaluering af de nuværende situation.
Sun Tzu skriver videre, at ”The art og strategy” er derfor evnen til at håndterer konflikter på 4 områder:
- Indenfor organisationen
- I de eksterne omgivelser
- Inden for konkurrencen
- Inden for lederskabet
Sun Tzu beskrev altså strategi som en general plan for, at opnå langsigtede mål, via fokus og handling på hvert af de funktionelle områder. Med en nutidig tilsnigelse finder jeg, at der snildt kan drages en parallel anerkendte markeds- og forretningsanalyser som f.eks. SWOT, Porters 5 (6) forces og PESTLE analyser m.fl.
Henry Ford
De nye forretnings muligheder, der kunne konkurrerer med datidens hestevogne var store og skabte mange nye virksomheder i USA. Omkring 1900 tallet fandtes der ca. 500 bilproducenter i USA, hvor kunderne typisk var de rige borgere der ville prøve auto-nyhederne og nærmest fik specialbygget sin bil. En bil kostede den gang ca. $1.500,-, der svarede til 2 års indkomst for en gennemsnits familie.
Som følge af, at der ikke var etableret veje e.l., gik bilerne ofte i stykker, var upålidelige og kostbare at reparerer.
Fords forretningsmodel var, at skabe en bil med gode pålidelige komponenter så bilen var driftssikker, holdbar, let at reparerer og hvor kunderne var den brede del af befolkning med behov for persontransport til lettere varetransport opgaver.
Da Ford indførte samlebåndet skabte Ford den første produktionsstrategi i sin tid. En produktionsform som siden har været benyttet til ret mange ting og som stadig bliver forfinet med nye robotter og teknologi i vores tid.
Ford formåede at benytte ufaglært arbejdskraft og gøre dem til specialister i deres område i produktionen. Da produktionen var ensrettet, med ens komponenter og ens slutprodukt opnåede Ford en øget produktionshastighed og reducerede omkostninger hvorved det blev muligt at sælge til yderst konkurrence dygtig pris.
Fords pris-og marketing strategi var enkel idet budskabet til kunderne var, at ”de kan vælge deres Ford Model T i den farve de vil, bare den er sort”.
Da Ford Model T kunne introduceres i 1908 var prisen ca. $ 850,-. I 1909 var prisen $ 609 og i 1924 $240. En prisstrategi der klart virkede den gang sammenlignet med markedet og konkurrenterne.
Fords Model T er et eksempel på hvordan enkelthed og omkostningsfokus skabte et ”blue ocean” i et nyt marked.
*Strategi – fra græsk: strategia: ‘feltherrekunst’ – Strategio fra esperanto.