VMOST

VMOST – kraftfuld, enkel, men let strategi på én A4 side.

Baggrund

VMOST-modellen, Vision, Mission, Objectives, Strategy og Tactics er en udvikling af MOST-modellen. MOST-modellen er et velkendt ramme værktøj til forretningsanalyse i en bred forstand.

VMOST menes at være lavet af 4 medarbejdere, fra 4 forskellige afdelinger, der fik til opgave at lave en ny strategi til en virksomhed. De fandt at MOST-modellen manglede, at give virksomheden en klar vision, for hvad virksomheden egentlig stræbte efter – en klar ledestjerne eller ejernes/ledelsens oprindelig drøm om hvad virksomheden skulle blive til i fremtiden.

VMOST blev til et strategi- og planlægningsværktøj, der hurtigt giver mulighed for at opnå en både bred og dyb forståelse af mulige tiltag og aktiviteter i en organisation.

VMOST rammen forbinder visionen med de nødvendige mål og ændringerne (taktikken) for at sikre optimal sammenhæng der bringer virksomheden frem i den rigtige retning.

De løbende evalueringer kan evt. identificerer behov for yderligere ændringer for, at nå målene.

VMOST benyttes til intern analyse af virksomheden og VMOST kan evt. suppleres af McKinsey 7-S, ligesom en række velkendte modeller kan benyttes for marketing, produktanalyser, interne processer og IT m.fl.

Det anbefales, at analyser af eksterne forhold også gennemføres, hvor de mest gængse modeller f.eks. er brug af PESTLE (primært til ekstern miljøanalyse), Porters 5-Forces (marked- og konkurrence analyse), Force-field diagram og/eller SWOT (for at få overblik på både interne og eksterne forhold). Der er mange flere modeller til perspektiv og fordybelse end ovenstende.

For at underbygge VMOST skal der selvsagt udarbejdes de egentlige handlingsplaner så som:

  • Prioritering af taktikker og mål
  • Planlægning og budgettering
  • Tilpasning i organisationen
  • Tilpasning af produkter og priser

 

VMOST rammen

Vision

Visionen er, hvor virksomheden ser sig selv ud i fremtiden ( om f.eks. 5, 10,20 eller sågar 50 år). Nogel virksomheder, og organisationer, har lavet længere og vidt rækkende mål, såkladte “BHAGS” – Big Hairy Audacious Goals – (Store langhårede og dristige mål). 2 af de mest kendte er bl.a.

President John F. Kennedy: ”We will put a man on the moon before the end of the decade and bring him back”.

Microsoft: “A computer on every desk and in every home using great software as an empowering tool”.

”Futurecasting” bruges ofte til at beskrive visionen som “et sted hvor …”.

 

Missioner

Når visionen er, hvor virksomheden vil være, er missioner de store blokke af forandring for at bringe virksomheden der hen. Missioner er handlingsorienterede og forklarer, hvad virksomheden tilstræber at opnå med produkter eller services. Det er virksomhedens formål og hvad den tilbyder.

At nå frem til en vision kan kræve, at en række missioner udfyldes.

 

Mål

Mål og målsætninger er kontrolpunkter der indikerer hvordan vi gennemfører den enkelte mission. Normalt er mål beskrevet i form af KPI’er når missionen/erne er fastlagt.

Målene skal følge SMART-kriterierne. De specifikke mål kan f.eks. være, at opnå “X” ved at bruge “Y”.

 

 

Strategier – Min definition af strategi er:Bevidst valg, blandt dynamiske muligheder, for at nå mål

Strategier er de fokusområder, som virksomheden har sat sig og som den mener vil nå målene. Hvad er det virksomheden skal gøre for at nå sine mål og vision.

 

 

 

Taktik

Dette er de egentlige handlingsaktiviteter, der skal gennemføres for at opfylde strategierne. Taktik bør indeholde mange forskellige dag-til-dag eller uge-til uge aktiviteter for, at underbygge strategierne, f.eks. med fokus på 1) Produkt,  2) Mennesker/organisation, proces/IT,  3) Teknologi,  4) Marketing. Det er jo velkendt, men i undersøgelser fremgår det, at de adspurgte topledere, brugere mindre en 1 time om måneden på strategiarbejde!

 

VMOST er en “open souce” model og kan frit benyttes.

Comments are closed.